Monday 6 April 2015

HALA TUJU LEPAS SPM !

Assalamualaikum.. Fuh fuh dah lama x update blog..Oh yaaa so result spm dh sebulan berlalu pergi.. Alhamdulillah, walaupun x seperti yang aku harapkan, tapi aku tetap bersyukur.. Yang terkejutnya Bio aku A ^_^ You know what my feeling .. Seriusly x sangka.. coz subjek2 sains paling highest pn ak pernah dpt C+. Mcm tu jugak dgn Physics, Chemistry.. FUH lagi sekali ak lega sebab ak x kantoi dgn chemist coz hari tu paper 2 ak tersangatlah teruk ak jawab for section B tu. Huhu. Cuma satu yg kurenggg sikit.. BI ak B+ hahahha. Aduhhh ni mesti lingkup kat essay.. rasa nk repeat pun ada bg A. hehe. hurm, how about ADD MATH? Hahah. Banyak an entry blog aku pasal add math, mcm mana seksanya ak belajar, mcm mna frustnya ak bila every time result ak mesti add math yg mencacatkannya.. ALHAMDULILLAH... Rezeki Allah akhirnya ak kredit jugakkk. I was likeeee.. >_< Itu pencapaian terbaik ak sepanjang exam. Takde la nampak cacat sgt mcm sblum ni trial 5,6A tapi tiba2 1E or 1G. Tak jauh beza kan ABC je.. yg penting subjek sains ak kredit.. So far puas hati cuma cuma emm.. Baru aku tahu.. Kalau nk ambik kos2 kritikal mcm farmasi ni kena dpt all subjects B :( UHUK UHUK..  T_T Still sangkut jugak kat add math tu.. Hmm so ak tgh plan how to solve this problem.. Sama ada nk beralih ke arah kos lain (back up plan aku) atau pun ak still nk merealisasikan impian ak untuk bergelar sbg seorg pegawai farmasi.. ?? Satu je cara penyelesaiannya.. Repeat add math aku.. :( How do I get B for it?! Hmm tak tahu la. Maybe aku nk repeat lepas aku habis matrik nnti .. Tgk lah mcm mana.. Kalau  x jd plan ni, I have to go on for my back up plan.. Beralih ke arah kos BIOMEDICAL SCIENCE. Nak jadi scientist biologi ^_^ Entah la, minat ak terhadap bio makin membuak2 je.. Semua kos yg ak mohon smua ada perkataan bio n related to biology such as farmasi,biomedic sc, microbio,medical lab technologist.. Hehe.. BIOLOGY IS MY PASSION!! So skrg ni ak masih membuta di rumah sambil memikirkan hala tuju aku hew hew :3 Minggu depan result form 6,, tak lama pastu matrik.. Matrik je la peluang cerah yg aku nampak skrg ni. Kalau asasi tu mcm samar2 je peluang dgn markah merit yg kurang mmberansangkan hahaha. Insyaallah, ada rezeki ada lah. Tak da rezeki ke matrik lah aku ye huaaa. First choice ak Asasi Pertanian.. Hopefully la dpt coz ramai gak yg assume ASPER ni belajar tentang pokok2, nak jadi petani.. padahal sangkaan itu SALAH SAMA SEKALI ! ASPER ni actually sama je mcm asasi sains lain.. cuma ada tambahan subjek pertanian.. And ak sendiri dah tanya experience senior yg ambik ni...Subjek pertanian tu senang score dan totally ramai A. Boleh bantu pointer kita... Arghhh ! I hope so dapat masuk sini sbb bnyak kelebihan selain requirement yg agak rendah kalau nk banding dgn asasi lain di semenanjung. And then ak apply UiAM. If dapat ni pulak, ak ada plan ak sendiiri.. so ak apply 3 asasi kat sini antaranya Allied Health Science, Sains Hayat n NURSING. WHATTT!! Ak nk jd jururawat ke? NOOO! It's not my ambition.. Actually plan ak if dapat mana2 asasi antara tiga2 ni, ak akan struggle utk tukar kos.. haaaa yg ni plak ak ada dua plan., klau dpt health sc ak akn cuba usaha utk tukar ke asasi farmasi, if tak,  ak kekal health science sbb blh sambung biomedic. If ak dpt nursing, ak akan usaha utk tukar ke health sc (kalau farmasi dah penuh). And if ak dpt sains hayat, ak akan cuba usaha utk tukar ke health sc.. So kat sini nampak kan plan aku sbnarnya ada dua asasi yg ak aim , farmasi n health sc. If x dapat jugak uiam ni,, nak tak nk ak kena tgk asasi sains yg requirement rendah iaitu,,,, UMS . okay ni memang satu2nya asasi yg ak layak.. KENAPA..KENAPA T_T .. Layak tak semestinya dapat kay,., itu hakikat yg smua org kena terima.. Skrg nk bersaing bukannya mudah wei.. yg 4 flat berderet... ramai jugak yg 4 flat tpi x dpt kos yg nak terutamanya kos kritikal like medic,pharmacy n dentistry.. smua tu brgantung pada rezeki masing2 jugak... huh jauhnya keluar tajuk, okay UMS tu actually walaupun ak lepas syarat tapi ak still teragak2 betulo ke nak mohon ni.. coz situ ada satu je kos yg ak minat, medic tapi x berapa yakin.. Fuh.. medic kena ada passion! Aku sndiri pn takut darah so how nk jd doc ni?? kuang3.. Ak lebih suka create something, research... sbb tu kos yg ak yakin smuanya berkaitan lab.. Ak nak duduk dalam lab je diam2 buat keja ak. Tak mau jumpa org hahahah. Tapi mustahil la tak jumpa kan.. :-P
ok n lastly back up ak ialah diploma... DIPLOMA FARMASI TAK BOLEH PEGI DEGREE! TAK BOLEH! Layak jd pembantu pegawai farmasi je tahu! same like kalai ak ambik SPA. At least ada peluang kerja kan kalau ak still nak title FARMASI dalam kerjaya aku. Fuh.. SPA ni jugak, ak blh mohon Medical Assistant. OUhh x mau lah coz bukan bidang ak medic2 ni hahaha. Haaaa... so maknanya.... kalau ak x dapat asasi, x dapat matrik , tapi ak dpt diploma.  Ak rasa lebih baik ak tunggu SPA right? setaraf diploma jugak apa yg ak belajar,. ada peluang kerja lagi.. hmm. oke oke satu lagi plan yg bijak. Banyak betul plan aku kan hahaha. Sejak ak masuk group Hala tuju Pendidikan Selepas SPM tu kan, ak lebih berfikiran jauhhhhh, banyak yg aku plan utk masa depan aku.. Mmg ak dah boleh plan hala tuju ak lepas ni.. Nak ambik degree apa nnti.. tu smua ak dh fikir... Tapi x mustahil kan plan ak akan berubah nnti,. who know ak beria2 plan mcm ni tetiba jadi doc.. hhahaha. InsyaAllah. Plan Allah tu yg terbaik :)