Tuesday 1 August 2017

RESULT DAN REZEKI

Talk about result. Yes aku tahu sem 2 ni, memang selalunya result sem 2 akan sentiasa lebih rendah dari sem 1. Aku pun macam tu. For those yang menjunam banyak tu, bawak2 bertenang and bersabarlah. Rileks. Kita baru diuji sikit. Result is not everything. That not means that you are not working hard enough. Sebab aku dulu always jadi macam tu. Since sekolah menengah, target aku nak lulus add math. I'm a hardworking person okay. So aku beli buku latihan, buat itu ini. Boleh kata work hard jugak. Really. Aku ni memang jenis yang sanggup korban tido aku asalkan keje aku siap. Tapi the result comeout with FAIL again and again. Till the SPM result, I got C. Takde rasa seronok pun sebab aku tahu apa yang aku jawab tu cara orang wajar dapat FAIL not C. Itu salah graf exam kot. Haha. Aku tak boleh bersuka hati sebab aku akan hadap the real math in matric. Dari awal takut, sampai ke akhir kecundang. Still same me as a hardworking person, but the result still FAIL until final semester.

Hm. SEE THAT? Apa yang aku nak sampaikan, tak semestinya kau keje keras kau akan dapat. Itu tandanya bukan rezeki kau. Dulu aku pernah ungkit, aku ajar orang, aku buat notes dan orang pun guna, but I don't get ganjaran for what I had done to them. Sepatutnya aku ajar orang, aku dapat lebih tapi ni sebaliknya,diorang yang lebih, aku masih FAIL. huh. Jiwa kacau jugak bila tengok result satu tu je fail. lain semua A and B. And because that one subject yg fail, result aku jatuh dan bawah 3. Sakit weh. Tapi nak buat cemana an.

Same situation bila dekat degree ni. If u work hard to get your goals, that not means u will get. Itu one of prinsip yang aku pegang. Aku dah belajar sakitnya jatuh time matrik, so aku kena bangkit. Kalau jatuh, bangkit semula until u reach the end point. Simple. Benda baru yang aku belajar dalam sem ni. Barulah aku sedar, sebenarnya, apa yg kita dapat dan apa yang orang lain dapat tu adalah sumbangan daripada penyumbang rezeki dan jugak diri kita yang dah menyumbang rezeki kepada orang lain. Why? Okay let me explain. I know as a student, mesti ada yang rajin explain, tolong ajar kawan kan but at the end result dia tak bagus macam orang yg dia ajar tu. Like terbalik kan.. Sama mcm situation aku kat matrik tu lah. Kalau kau ada dalam situation ni, rileks k. Even kau fail sekalipun subjek yang kau work hard utk ajar org tu, kau sebenarnya did a very nice job. Kau penyumbang kepada rezeki orang lain. YES YOU ARE. Boleh jadi kejayaan dia tu sebenarnya berpunca daripada sedikit sebanyak ilmu yang kau dah ajar kat dia. SERIUS. Aku baru sedar dan terpikir tentang ni. Jadi kau tak payah lah sedih sangat sebab kau dah bagi something kat orang yg very precious for them. And aku yakin, orang yang kau ajar tu mesti akan hargai setiap apa ilmu yang kau pernah kasi kat dia dan mesti bersyukur dpt kawan helpful.

You get it right? Same goes to when u gt a very nice result.. Dah dapat result elok tu, kau jangan lupe say thanks kat kawan yg pena ajar kau. Not even that, assignment kau yg kawan kau tolong submit, lab report yg dia tolong buat, assignment group yang dia bertungkus-lumus siapkan untuk kau. Please jangan lupa. Hargai setiap second dia tolong tu. Mungkin dari setiap benda kecil macam tu, kau berjaya. Kau berjaya sebab dia.

So itu lah yang dapat aku sampaikan.. Kalau nk tau sikit sebyk tips yang aku guna untuk study ni, nanti aku share. Hehe. Disertakan result keseluruhan di bawah untuk tatapan keinsafan diri sendiri huhu.