Thursday 16 June 2016

PERANCANGAN MANUSIA TAK SEHEBAT PERANCANGAN ALLAH

ASSALAMUALAIKUM.. Fuhh, Lama nak mampus aku tak update blog..last 2015 and now dah 2016!! So kalau sesapa dah baca kisah hidup aku yang tak berapa menarik tu mesti dah tau yg aku masuk KMP. Padiaaa tu KMP? Okay KMP stand for Kolej Matrikulasi Perlis.. huhu.. So pada tanggal 26 Mei 2016 aku telah menamatkan program matrikulasi selama setahun.. Rasa macam dah 10 tahun duduk sana padahal baru setahun berlalu..Dan result matrik pun dah keluar.. Haha.. result sem 2  aku math masih lagi jahanam ,  Lol.. Macam tak biasa math fail,  So PNGK ak rendah je 2.78 but the most impress for me bila aku tengok result bio sem 2 aku A- ! Alhamdulillah., Aku tak mintak 4 flat sebab aku sedar siapa aku . Aku cuma mintak subjek yg aku minat tu membuahkan hasil. Tu je ak mintak.. Since sem 1 sampailah sem 2 ak still tak berganjak asyik dalam group Bio Climb akhirnya ak mampu buktikan aku dah climb sampai ke puncak Biofora wehuuu! ~ Thanks Cikgu Azilah sbb usaha cikgu selama ni dgn buat kelas Dew Drop Bio tu menaikkan result aku. Hehe.. Excited ak wassap cikgu lepas dpt tau berita gembira tu.. Bukan apa, ak over excited sebenarnya.. sem 1 tu aku betul2 kecewa nakmatiii sebab bio aku B. Come on lah Bio kott. Passion aku tuu dapat B je?? Hmm tapi aku sedar sebabnya aku lebih minat bio sem 2 drpd sem 1.. Maybe org kata sem 2 lg susah sebab ada Biodiversity yg kena hafal 50+ nama scientific utk animal dgn plant. Tapi tu yg aku suka sebenarnyaa. Aku pegang nasihat cikgu kuat2. Cikgu kata biasanya student akan turun gred bila sem 2 ni, tapi once kamu minat biodiversity ni insya allah kamu boleh. Sebabnya ramai student tak minat bio sem 2 sebab first chapter dah susah- biodiversity. So see the result now.. I have prove it!  Tapi em tapi, Fizik aku turun dari A- ke B. Sob sob... tapiu ak mmg boleh jangka dh sbb fizik ak mmg lemah since sem 2 ni. Entah apa yg aku jawab . Ak rasa final answer ak entah apa2. Tapi syukur jugak la sebabnya ak ingatkan C dan Fail kot. Kahakh, Teruknya pemikiran aku ni. Lagipun A- yg ak dpt masa sem 1 tu aku rasa sebab rezeki je kot. Aku jawab fizik sem 1 dlu seyes teruk tapi tak seteruk sem 2 la haha. Ak pun pelik mcm mana la boleh dapat gred A tu A for physic.Hahahaha. Lawak pun adaaa. Mungkin sebab aku selalu kong kelas cikgu fizik tu yg turun gred. Haha.. Cikguuu Mazurah, maafkan saya yee. Dulu masa UPS 1 tu saya down sesangat sebab saya dapat D :'( Masa tu saya kecewa sungguh2 sebabnya saya ambik modul 1 untuk cabar diri dengan fizik tapi saya gagal..  Saya rasa bersalah kat cikgu then masa kena panggil untuk latih tubi personal dgn cikgu tu saya mintak maaf terus sebab kecewakan cikgu.. Cikgu kata takpe, belum terlewat lagi untuk saya ubah gred tu.. PSPM1 saya usaha  sungguh2 smpai la jadi A-.. Tapi cikgu tahu kan yang kadang2 tak semua benda yang kita miliki akan kekal selamanya.. Contohnya macam, result physic saya masa PSPM2 ni hehhhe. Jgn marah tau cikguu. Itu je yg saya mampu saya dah usaha,,
Dan untuk Math pulak em, Cikgu Shatul :'( Saya mintak maaf sangat2 sebab tak pernah bagi pass Math saya. Im a slow learner cikgu.. Kdg saya rasa tak mampu... Bukan saya tak usaha .. Mati2 saya usaha.. Tapi Allah lebih Maha Kuasa,, Saya tak mampu bagi pass lagi untuk sem 2 ni.. Saya mintak maaf banyak2 cikgu T_T saya tak berniat nak kecewakan cikguu. Saya hanya mampu skor pada subjek lainn.. dan untuk cikgu chemistry, Cikgu Aznita... Saya nak mintak maaf jugak sebab tak pernah bagi kimia A.. Saya mampu kekalkan B tu je,, Tapi sebenarnya aku dah putus harapan dengan organic chemistry,,. Aku ingat aku fail rupanya aku boleh jugak huhu.. thanks cikgu sebab cikgu la antara lec yg paling rajin dan tak pernah penat dalam mengajar student.. Siap ganti lec lain kalau ada free time lagi.. Maafkan kami sebab kadang bila cikgu tanya ada gap free tak, kami slalu cakap takda gap coz taknak cikgu masuk kelas ngajar. haha,, Terukkan M1T4 ni. Tapi tu lah.. Nakal2 kami berjaya jugak smpai sekarang insya allah.. Fuh.. so dah habis review untuk setiap subjek..

So as the conclusion, result sem 2 aku agakk teruk tapi orang lain semua pelik kenapa aku boleh lagi happy senyum bila dapat result macam tu!!! Haha.. Orang nampak aku macam kuat dan tak kisah pun dengan pointer serendah tu. Even yg 3.00 lebih pun lebih kecewa jika dibandingkan dengan cerianya 2.78.

Kenapa eh?

okay sini dengar aku nak bagi motivasi sikit. Hidup ni macam roda. Kadang2 kita ada kat bawah, Kadang2 kita ada kat atas. Atas atau bawah, itu bukan masalah. Apa yg utama, kita kena pastikan roda tu sentiasa berputar. Jangan biar roda tu berhenti. Got it? Okay bagi yg tak faham lagi, sini aku explain, Roda tu diibaratkan sebagai hasil atas usaha kita. Atas atau bawah . Berjaya atau gagal. Putaran roda adalah usaha kita. No matter kita berjaya atau gagal, yg paling penting ialah kita sudah berusaha dan jangan sesekali putus asa dgn membiarkan roda tu berhenti. That's it. Ini yang aku pegang sebagai suntikan motivasi untuk aku., Lagi satu, perancangan Allah tak sehebat perancangan manusia. Kadang2 manusia plan dah cukup sempurna dari A-Z. Perfect. Tapi sehebat sekukuh mana pun kita plan, bila plan Allah tak seperti yg kita rancangkan, kau jangan la salahkan takdir . Itu namanya ujian. Ya, selama ni kejayaan2 yg aku kecapi aku selalu pertikaikan usaha dan hasil. Aku dah study sungguh2 tak tiddo malam. Tapi ni je hasil yg aku dapat? Aku layak dapat hasil yg lebih. Sampai satu saat aku jatuh, aku kata untuk apa aku usaha kalau pengakhirannya masih sama?? :( Hurm. Nampak sangat aku ni manusia yang tak reti bersyukur dan TAK REDHA!!!

 Ya selama ni bila flashback balik, aku TAK REDHA dengan apa aku dapat , even yg aku dapat tu tak lah teruk punn ! Allahu.. Dan bila aku sedar kat mana silap aku, aku muhasabah diri.... Kali ini aku diuji dengan sangat kuat, Dan aku jugak rebah smpai tersungkur. Sampaikan aku rasa aku perlu tamatkan semua ni, cukup aku putus asa. Lepas aku muhasabah. Aku decide aku perlu belajar untuk REDHA dengan apa saja keputusan yg aku dapat. Walaupun pahit utk kau reply dalam whatsapp "Weh, pointer ko berapa?Mesti gempak kan" . :') Haha. Waktu tu, orang hanya nampak kau macam dah tak ambik kisah dengan semua tu. Tapi ada jugak manusia yg mengujji tahap keredhaan aku. Bila aku mula belajar utk redha suddenly ada lah mulut2 berbisik dgn berkata "Eh dulu time sekolah punya cemerlang, masuk matrik pointer rendah. Belajar main2 ke atau terlalu study kuat sgt?" Fuhh. yg ni mmg buat aku nangis satu hari tu. Aku rasa mcm bodohh sangat. Kau fikir ada ke org masuk matrik untuk sengaja menggagalkan diri? Ak rasa takde k. Haha and then lelama aku okay dah..

Rasa macam dah terbiasa dengan ujian pointer rendah ni.. Sebab tu lah, aku jadi kuat sampai sekarang. Itu la jawapannya bila orang tanya kenapa aku nampak kuat. Aku tak nafikan la aku tak menangis haha. Tapi at least tangisan aku ni bukan tangisan deritaa sebab result teruk, tapi tangisan kesyukuran :') Dan aku sudah tahu erti REDHA. Lastly aku mohon pada sesiapa yg ditimpa kegagalan senasib mcm aku ke, tolong la jangan bandingkan rezeki kau dengan orang yg lebih berjaya. Rezeki manusia tak sama beb.

Ada masa kau jatuh, ada masa dia jatuh. Yang penting kau bangkit. Untuk belajar erti kesyukuran, kau kena tengok orang yg lebih rendah rezeki dari kau. Kau result teruk dah rasa macam mati anak, cuba kau bandingkan kisah hidup kau dengan orang yang tak berpelajaran tapi memang pasang niat untuk sambung belajar macam kau. At least kau dapat peluang tu tau :') Kau tak yah derita macam org lain. Tak sambung belajar sebab tak cukup duit. Ingat:

"AT LEAST, KAU ADA PELUANG TU KALAU DIBANDINGKAN DENGAN ORANG YANG TAK ADA PELUANG LANGSUNG. "

Jadi buat apa menangis meroyan sebab result teruk? Kau lupa ke Allah cakap, Allah takkan biarkan hambaNya bersedih setiap masa, Rezeki kau mungkin bukan kat sini. Mesti ada rezeki yang Allah bagi untuk kau, sampailah kau hidup sampai sekarang. Cuma kau, kau yg tak pernah sedar nikmat yg Allah bagi semua tu, Jadi, terimalah seadanya apa yang kau kecapi sekarang dan jangan rebah. :) Nak rebah boleh asalkan kau bangkit semula dengan azam baru. Insya Allah kau akan berjaya.

Okayy panjang lebar pulak entry kali ini. Aku rasa macam penulis pulak taip bebanyak ni ahhaha. Ok lah.. so lps ni kalau nk tahu lepas matrik ni aku buat apa, keep stay dgn next entry tau. bubaiii. Dan selamat berpuasaaaa.